Något av det viktigaste man kan göra är att backa upp sina data. Hårddiskar är inga långlivade saker och förr eller senare kommer något gå sönder och om man då inte har sett till att man har ett vettigt backupsystem så kan man förlora saker, allt i värsta fall.  Bäst är att backa upp saker på flera olika media och förvara dessa på flera olika ställen.

Ett sätt att backa upp saker på är att göra det i molnet. Man kan lägga filer på Dropbox (eller någon annan tjänst) så synkroniseras de filerna och du har dom både på din dator och i tryggt förvar (nåja) på en server nånstans. Har du inget Dropbox-konto kan du skaffa ett här. Använder du den länken så får både du och jag lite extra utrymme på köpet.’

Ett annat sätt är att backa upp eller synkronisera dina data till en extern hårddisk. Skillnaden mellan att ta backup och att synkronisera dina filer är liten men viktig. Med en backup tar du en kopia på filerna för extralagring någon annanstans. När du synkroniserar håller du två lagringsställen identiska. Om du tar bort en fil från stället du har backat upp till så backas den dit igen vid nästa körning. Om du tar bort en fil som du synkroniserar så försvinner den från det andra stället också. Dropbox använder sig av synkronisering varpå om du tar bort en fil från din Dropboxkatalog på hårddisken så försvinner den vid nästa synkronisering från servern, och tvärtom. Vilket skall man då använda?

Jag har tidigare använt ett program som heter Back4Sure. Där kan man skapa ett projekt där man säger vilka kataloger man vill backa upp och var man vill lagra dom. Det har fungerat ganska tillfredsställande, men då jag ännu inte har haft någon datakrasch (peppar peppar) så har jag inte kunnat testa det i skarpt läge, men däremot har jag bytt dator och då enkelt kunnat flytta data från det uppbackade till den nya datorn.

Jag stötte på ett program som heter Synchredible som jag tänkte testa. Det är gratis för privat bruk och utlovar flertalet funktioner som jag vill ha:

  • Enkel synkronisering (synkar från en katalog till en annan – vilket i princip är en backup)
  • Dubbel synkronisering (synkar åt båda hållen)
  • Synkronisering till USB-hårddisk och över nätverk
  • Automatisering

…och lite annat.

Efter att jag laddat ner och installerat programmet startar jag det. Sen skapar jag ett nytt projekt enkel synkronisering och sen drar igång en synkronisering. Med mycket data tar detta som alltid lång tid första gången.

Kanske får jag anledning att återkomma till Synchredible vid ett senare tillfälle.